Sverigefinnar och rasismen

Rasismen har på senare år blivit mer och mer rumsren, den flödar fritt på olika sociala medier och slutna facebook-grupper. Men just rasismen från sverigefinnar som tidigare har invandrat från Finland gör mig konfunderad.

Det bör väl knappast komma som en överraskning för er som har läst min blogg att jag är en hängiven antirasist. Jag står för mina åsikter när det gäller alla människors lika värde och att inte dra alla över en kam. För mig är detta en självklarhet. Just därför blir jag så ledsen och arg när jag överallt ser grova rasistiska uttalanden och ”skämt” om invandrare eller ibland regelrätta dödshot/hot om våld till oss som vågar stå upp för anständigheten.     Det är inte ”PK-ism” att stå för demokrati och mänskliga rättigheter, det är vanligt bondförnuft.

Men det jag blir mest illa berörd av är när jag läser rasistiska uttalanden från den svenska minoritet som jag själv tillhör och det är sverigefinnar. Mina föräldrar flyttade till Sverige på 70-talet samtidigt som den stora arbetskraftsinvandringen var som störst från Finland när industrierna skrek efter arbetskraft. Då kan man fråga sig om man inte är så insatt:

Blev de finska arbetskraftsinvandrarna utsatta för rasism och främlingsfientlighet? 

I allra högsta grad! Har fått återberättat av mina föräldrar hur man som nyinflyttad i Surahammars Kommun fick öknamn och epitet som var mindre smickrande från svenskar och man blev kallade för alkisar, skogsfinnar och att finnarna ”tog svenskars jobb” osv osv. Därför blir jag så förbannad när jag ser många sverigefinnar vara så sjukt historielösa om hur de själva blev bemötta av människor, bara för att de var ”annorlunda” och talade ett annat språk. Har man inte lärt sig något efter 50 år i Sverige? Samma diskussion har ju gått varje gång det har varit stora folkvandringar:

  • Arbetskraftsinvandringen från Finland, Chile och Italien.
  • Flyktingströmmen från Balkan på 90-talet.
  • Kriget i Syrien som idag får folk att fly för sina liv.

Vi måste verkligen sätta ner foten ordentligt när det gäller olika tillmälen och rasistiska uttryck som sprids på sociala medier, i klassrummen, skolgårdarna och ute på arbetsplatserna. Vi måste nu verkligen säga ifrån att rasism och främlingsfientlighet är vidrigt och oacceptabelt.


One Comment on “Sverigefinnar och rasismen”

  1. […] av hat mellan katoliker och protestanter till exempel. Eller på vår egen historia där inte ens finnarna kunnat flytta till Sverige utan att bli hatade och utsatta för […]


Lämna en kommentar