Viking Line beställer nytt fartyg från Kina!

cx8ql9lwgaarj-z

Idag släpptes äntligen nyheten om att Viking Line kommer beställa en ny kryssningsfärja för Stockholm-Mariehamn-Åbo med leveranstid våren 2020.

Här nedan är pressmeddelandet:

Viking Line Abp har idag, den 23 november 2016, tecknat ett intentionsavtal med kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd avseende beställning av ett passagerarfartyg med leverans våren 2020. Målsättningen är att teckna ett slutgiltigt avtal under våren 2017. Investeringen uppgår till ca 190 M euro. Intentionsavtalet innehåller även en option på ytterligare ett fartyg.

Fartyget är avsett att vara ett samarbetsprojekt där man planerar engagera flera finländska och europeiska leverantörer, bland dessa kan nämnas Deltamarin, Wärtsilä och ABB Marine samt flera andra. Det nya fartyget har planerats för trafik på linjen Stockholm-Åland-Åbo. Fartygets längd är 218 meter med ett BRT på 63 000 ton. Passagerarkapaciteten är 2 800 passagerare och fraktfilernas längd är 1500 meter. För inredningen kommer Viking Line att anlita skandinaviska arkitekter.

– Avsikten är att fartyget drivs med flytande naturgas, LNG, av vilken vi har utmärkta erfarenheter från M/S Viking Grace, det första stora LNG-drivna passagerafartyget i världen. I planeringsarbetet har stor vikt lagts vid förutom miljöanpassade lösningar, på nya innovativa energieffektiveringstillämpningar.

Nybyggnadsprojektet har föregåtts av ett mångårigt planeringsarbete knutet till EU-projektet Motorways of the Seas inom ramen för Connecting Europe Facility, där även Åbo hamn och Stockholms hamnar ingått, berättar VD Jan Hanses.

Mariehamn den 23 november 2016 VIKING LINE ABP Jan Hanses Verkställande direktör

Telefon: +358-18-27000

Som fartygsnörd så är ju sånt här jättespännande och när det dessutom gäller Viking Line så är det ännu mer intressant då de brukar vara lite mer försiktiga av sig när det gäller nybyggnationer, men det har ju också visat sig att det har lönat sig. Viking Line (tidigare SF-Line) är ju det enda som är kvar av de tre ursprungliga delägarna i marknadsföringsbolaget Viking Line.

Min teori är att man väljer att acceptera optionen på ett systerfartyg och ersätter även Viking Grace. Hon kommer troligen flyttas in på Helsingfors-linjen och ersätta Gabriella samtidigt som Amorella flyttas till Helsingfors-Tallinn.

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s