Fundamentet för en valvinst 2018 läggs nu!

Socialdemokraterna 38:e ordinarie kongress.

Socialdemokraternas 38:e ordinarie kongress.

Partikongresserna brukar vara en högtid inom arbetarrörelsen. I alla fall för mig, och jag kan verkligen ta på stämningen i kongresshallen. Det har varit en trevlig invigningsdag av Socialdemokraternas 38:e ordinarie partikongress. Jag måste säga att Stefan Löfven imponerade på mig idag, trots det knackiga opinionsstödet och svårigheten med att regera i minoritet. Han visade prov på politiskt mod och en vilja att faktiskt få Sverige tillbaka till full sysselsättning senast 2020.

Sverige har stora utmaningar framöver: den värsta flyktingkatastrofen sedan 2:a världskriget, en järnväg i total kollaps och en skola i fritt fall. Men detta kan vi klara om vi satsar offensivt på jobb, fler bostäder så ungdomar kan få sin första lägenhet, vi behöver satsa mer resurser på äldrevården och skolan – så våra barn kan få den bästa utbildningen som de kan tänkas få och så våra äldre får leva sina sista år i livet med värdighet och omtanke. Detta är en längre lista på förslag och åtgärder än de borgerligas universallösning – skattesänkningar.

Jag hoppas nu att kongressombuden tar strid för sina hjärtefrågor, för höjd A-kassa, för ett borttagande av allmän visstid, för en mer aggressiv jämställdhetspolitik och för 6 timmars arbetsdag.

Skall vi ha en chans att få förnyat förtroende att regera landet i valet 2018 så måste grundfundamenten läggas i och med denna kongress. Således är den här kongressen en av de viktigaste kongresserna som vi har haft på väldigt länge.

Jag har en positiv känsla inom mig att vi kommer fixa det.

Kommentera

