Moderat riksdagsledamot kämpar för rätten att säga ”Neger”.

Jag skall väl inte gå in så mycket i detalj så jag låter bilderna få tala sitt tydliga språk:

BtnaadkIIAAq7Mu

Detta har även uppmärksammats i media, och inte till hans fördel.

Ett annat konstigt uttalande som kommit från personen i fråga är att papperslösa barn ej skall få ha rätt att gå i skolan i Sverige:

BtoG0EiIIAAodfV

Papperslösa barn skall alltså vända i dörren och återvända till sitt hemland för att gå i skolan. Jan Ericson vill inte ge dessa barn en framtid och ett värdigt liv. 

Vidrigt och avskyvärt, och jag undrar vad partisekreterare Kent Persson anser om detta? 

2 kommentarer on “Moderat riksdagsledamot kämpar för rätten att säga ”Neger”.”

  1. Jan Ericson skriver:

    Bäste Markus. Vi har haft våra duster i debatten, hårda och kärnfulla. Det är helt okej. Men nu tycker jag du visar din allra sämsta sida som debattör. Nämligen den där man förvanskar det andra människor skrivit och rakt ut ljuger om vad någon tycker.

    Jag antar att du läst min blogg som jag hänvisat till från twitter. Då vet du för det första att jag tagit avstånd från företagaren som kallade sina bakverk för ”negerboll”. Du vet också att jag uttryckligen skrivit att jag aldrig skulle använda n-ordet om eller till en annan människa av hänsyn till att det kan såra. Däremot har jag ifrågasatt att man polisanmäler användandet av ett ord. Om vi börjar fundera på att lagstifta mot vissa ord, oavsett sammanhang eller syfte, eller döma personer som uttalar vissa ord så är vår yttrandefrihet på ett sluttande plan. Det är inte ord i sig som är diskriminerande, utan hur de används och i vilket sammanhang. Det vanliga svenska ordet ”svart” är exempelvis knappast diskriminerande i sig. Att säga att en bil är svart upprör ingen. Men om du kombinerar ordet svart med andra ord och nedsättande omdömen och riktar det mot en person med mörd hudfärg kan det bli oerhört diskriminerande. Samma sak är det med orden neger, negro och andra ord som ursprungligen stod för just ordet svart. Ordet negro tex används i andra sammanhang, tex på produkter, och det tycker jag inte är störande i sig. Däremot kan det upplevas oerhört förnedrande att kalla någon för n-ordet eller tilltala någon med det. Det var den skillnaden jag ville illustrera i mina twitterinlägg, inte försvara att någon använder n-ordet i nedlåtande syfte mot andra människor. Du och andra rycker ut ett par twitterinlägg i en serie på 15-20 stycken för att medvetet förvanska det jag skriver. Det visar på den lägsta formen av debattnivå. Är det denna skara du vill tillhöra?

    Du och andra upprepar er negativa debattteknik när det gäller asylsökande barns skolgång. Jag har varit mycket tydligt med att asylsökande barn ska ha rätt till skolgång under utredningstiden och att de barn som beviljas asyl ska ha maximalt stöd för att få en komplett utbildning i Sverige. Däremot tycker jag att familjer med barn som får avslag på sin asylansökan ska lämna Sverige i enlighet med beslutet, och att barnen i stället ska gå i skolan i det land varifrån man kommer. Inte att familjen ska gå under jorden i Sverige och gömma sina barn. Detta har vissa tolkat som att jag vill ”avvisa barn vid gränsen och förvägra dem rätten att gå i skolan”. Tycker du det är en tolkning som stämmer med det jag skrivit? Känns det värdigt att spinna vidare på detta?

    Nej, kom igen nu Markus. Du är en tillräckligt bra debattör utan att ägan dig åt att smutskasta dina politiska motståndare. Jag ser faktiskt fram mot en ursäkt. Det ska bli spännande att se om du har så mycket moral och är så rakryggad att du kan be om ursäkt när du gått över gränsen.

    Hälsningar Jan Ericson, riksdagsledamot (M)

    • Vivika Hagberth skriver:

      ”Neger” är inte ett neutralt ord. Neger/negro etc är den benämning som vita kolonisatörer benämnde människorna i Afrika när de tog ifrån dem människovärdet och gjorde dem till slavar, de människor som benämndes med n-ordet ansågs inte ens vara människor. Det är alltså ett så belastat ord att det inte bör användas i några sammanhang där det finns rimliga alternativ, t ex det svenska ordet svart om man pratar om en färgnyans. Det går inte att använda n-ordet utan att det är laddat med sin historia. Lika lite som man kan prata om Nazister utan att koppla det till andra världskriget. Förstår du?


Kommentera

