Hanif Bali (M) hänger ut 19-åring på sin Facebook – vägrar ta ansvar

Är man riksdagsledamot så känner jag att man bör ha någon form av moralisk och etisk kompass. 

Att hänga ut och sprida en film på en 19 åring som river ner en valaffish på sin privata Facebook-sida känner jag inte är något som förtroendevalda riksdagsledamöter skall göra. Nej det är inte rätt att riva ner valaffisher, men har så skett så skall ärendet tas hand av rättsväsendet och inte genom att man som lagstiftande politiker sprider klippet på sociala medier. 

Såhär skriver ETC:

”19-årige Pride-demonstranten Stellan Reidefors filmades när han rev ner en KD-affisch. Sedan spreds filmen på Facebook med anklagelser om att han är AFA-medlem. ”Skottpengar” och ”avskum” är några av kommentarerna.
   Vem som la upp filmen? Riksdagsledamoten Hanif Bali (M).
   – Inte mitt ansvar vilka reaktionerna blir, säger han.”

 

Ett väldigt märkligt svar av en politiker som gång på gång använder ordet ”ansvar” i sin argumentation. Dessutom så hävdade Hanif Bali ursprungligen att personen var med i AFA men som senare visade sig vara helt fel:

”Under en Pride-demonstration i Solna förra veckan rev 19-årige Stellan Reidefors ner en av Kristdemokraternas valaffischer. Det är ett brott som oftast bedöms som egenmäktigt förfarande. Händelsen fångades på film av riksdagsledamot Hanif Bali (M). Han kontaktade polisen men laddade också upp filmen på sin offentliga Facebook-profil med kommentaren ”Yttrandefrihet enligt AFA”.

 

– Saken är att jag inte är med i AFA. När jag kollade sidan hade klippet delats 85 gånger och det var många hotfulla kommentarer. Folk ville slå ner mig, utvisa mig till Syrien och ta reda på var jag bor, säger Stellan Reidefors som uppger att han bland annat är medlem i Ung vänster och i Syndikalisternas ungdomsförbund.”

Återigen, märkligt förfarande av en riksdagsledamot att helt utan ånger sprida en video likt denna.  

Kommentera

