Carlforsska Gymnasiet, min gamla skola hukar sig för rasismen i samhället.

 

Arg, besviken och uppgiven.

Så kan jag sammanfatta mina känslor efter det som hände på Carlforsska Gymnasiet där skolans ledning stoppade en fredlig antirasism demonstration mot SDU. Det finns en sak som har följt mig sedan min tid på Carlforsska och det var att vara samhällsengagerad. Att faktiskt ta ställning, att kunna argumentera för sin sak. Har alltså kort sagt många och goda erfarenheter från Carlforsska Gymnasiet. Just därför blir jag så bedrövad när sådant här sker.

I Sverige så har vi rätten att demonstrera och så vitt jag förstår så var detta heller ingen våldsam och hatisk demonstration. Så istället för att uppmuntra elever till att ta ställning i olika frågor så ville skolan istället hindra elevernas demokratiska rätt att demonstrera. En sak till som förbryllar mig är följande:

Vad hände med skolans antirasism-policy?

När jag studerade på skolan så anordnade jag flera debatter mellan ungdomsförbunden men ledningen hade den uppfattningen att SDU ej fick tillåtelse att dela ut material på skolan och delta i debatter. Nu verkar det som att skolledningen har accepterat normaliseringen av rasismen i samhället.

Det går helt emot det jag fick lära mig.

För att återknyta till början av texten:

Jag är arg, besviken och uppgiven

I den ordningen.

 

2 kommentarer on “Carlforsska Gymnasiet, min gamla skola hukar sig för rasismen i samhället.”

  1. Fredrik skriver:

    En minoritet vill tala för hela skolan.
    Det är inte demokrati.


Kommentera

