Aftonbladet går över gränsen – anklagar (S)-bloggaren Johan Westerholm för att vara en hatblogg.

Som ni läsare kanske har förstått så brukar jag ganska ofta länka till Aftonbladet i mina inlägg. Det gör jag av bara farten, men jag undrar inte om det kommer ändras nu efter Aftonbladets totala fullständiga blunder:

Bild: Peter Högberg

Bild: Peter Högberg

 

Vad Aftonbladet nu gör är att stämpla den socialdemokratiska bloggaren Johan Westerholm som en näthatare i samma kaliber som Avpixlat och Fria Tider. För det första så tappade jag hakan när jag läste detta första gången, sedan blev jag förbannad över det tydliga beviset att Aftonbladet har brustit i sin faktakoll. För det tredje så blev jag förbannad över att varken Karin Pettersson eller Jan Helin har bett Johan om en offentlig ursäkt.

Jag som har läst Johans blogg under flera år vet att han är en av våra absolut bästa politiska bloggare som vi har: Alltid klarsynt, tänkvärda analyser över opinionsläget och ödmjuk. Han är som Socialdemokrater är mest: Jordnära och skarp.

Jag satt och funderade på om inte min blogg också blir stämplad som en hatsajt av Aftonbladet. Detta endast för att något enskilt SD-troll hittar hit och försöker sprida sin rasistiska dynga.

Jag tar isåfall gärna den fajten mot kvällstidningarna i solidaritet för Johan. 

 

 

One Comment on “Aftonbladet går över gränsen – anklagar (S)-bloggaren Johan Westerholm för att vara en hatblogg.”

  1. Nomen Nescio skriver:

    Hatbloggandet breder ut sig. Både i media och på bloggar. Det enda som skiljer hatet åt är vem man skall hata och vad som skall göras åt hatet. Många gånger är det som kallas hat närmast ett dåligt språkbruk som omtolkas till hat och media eldar på för att sälja lösnummer.
    Ungefär samtidigt som FRA och Ryan Air hudflängs i media, hyllas Expressen för sitt hackerscoop. Men Expressens ”avslöjande” kan få katastrofala följder för källskyddet i Sverige. Expressen har genom att avslöja källor hos en mediakollega ansett sig ha gjort ett scoop. Men samtidigt har man legitimerat efterforskning av källor till media. Nu är det naturligtvis ”bara” våra myndigheter som enligt våra lagar inte får efterforska källor, men om vissa media aktivt kommer att söka efter andra medias källor då kommer snart källskyddet att vara ett minne blott. Då blir det kanske plötsligt legitimt för myndigheters tidningar att avslöja källor som hackats fram hos andra media, eftersom Expressens agerande kan ses som ett exempel på hur man får gå till väga, och då har vi kanske inte kvar något källskydd värt namnet längre. Hur skulle det se ut om exempelvis FRA hackade några svenska tidningar för att sedan låta sin ”myndighetstidning” eller någon tidning de samarbetar med, med skydd av källskyddet, publicera källor och andra intressanta delar av det som hackats fram?
    Jag anser att Expressens handlande är kriminellt och i många avseenden jämförbart med det som News of the World ägnade sig åt. Om vi inte kan lagföra Expressen, för dataintrånget, för användandet av hackade uppgifter eller för avslöjandet av andra medias källor, bör våra lagar skrivas om så att detta blir förbjudet framöver. Jag hoppas att Datainspektionen granskar det som skett.
    Jag ser inte det inträffade som en enskild händelse utan som en etablerad metod att bedriva journalistik och jag är osäker på om svenska media vinner något på att ha en sådan kollega. Om våra media och den svenska journalistkåren anser att källskyddet är värt att skydda då måste svenska media unisont fördöma Expressens handlande.
    Avslutningsvis vill jag säga att om Bonnierpressen vill behålla någon trovärdighet bör de avveckla Expressen precis som Murdoch lade ner News of the World.


Kommentera

