Reinfeldt kommer inte lyssna till folkviljan och demokratin efter valet 2014.

Ser att det var länge sen jag bloggade, det ska bli ändring på det – har haft mycket för mig de senaste veckorna. Men nu är jag tillbaka!

Moderaterna nöjer sig inte med vårat besked i regeringsfrågan.

Moderaterna nöjer sig inte med vårat besked i regeringsfrågan.

När jag vaknade idag så loggade jag instinkt in på Twitter och såg att Fredrik Reinfeldt har uttalat sig igen om Socialdemokraternas regeringsbesked i fredags. Till min obefintliga förvåning så dissade han beskedet från Löfven:

”Tidigare har statsminister Fredrik Reindfeldt sagt att blocket med flest röster ska styra landet. I en intervju med Svenska Dagbladet förtydligar han att det bara gäller om Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet kommer överens om att bilda regering tillsammans.

Om bara S och MP får flest röster räknar statsministern inte det som ett ”block”.” Aftonbladet

Reinfeldt säger även följande:

”– Vad jag har sagt är att i ett läge där de rödgröna partierna – men då har jag även räknat med Vänsterpartiet – är större än de fyra allianspartierna tycker jag det vore rimligt, säger han till tidningen.”

Vad statsministern här i praktiken säger är att han kommer strunta i valresultatet om det är så att Miljöpartiet och Socialdemokraterna själva blir större än Alliansen i valet 2014. Det är alltså statsministern som vill bestämma hur oppositionen skall gå till val. Annat accepteras inte.

Detta är exempel på maktfullkomlighet från Reinfeldts sida. Just nu är hans beteende som ett barn i sandlådan. Vad han i praktiken gör är att ge ett långt fulfinger till folkviljan och demokratin.

Även moderata tjänstemän och riksdagsledamöter på Twitter har spunnit vidare på Reinfeldts uttalanden och Löfvens regeringsbesked:

Oliver Rosengren (M) i Växjö, riksdagskandidat

https://twitter.com/OliverRosengren/status/400605581570236416

Lisa Eriksson (M) Kommunikatör

https://twitter.com/Leriksson_/status/400607158846226432

Dennis Wedin (M) Projektledare för sociala medier inom (M).

https://twitter.com/denniswedin/status/400607279570886658

Moderaterna kommer inte att sluta fokusera på regeringsfrågan – trots att Löfven nu har gett besked. Detta kommer att fortsätta enda tills det är val.

 

 

 

One Comment on “Reinfeldt kommer inte lyssna till folkviljan och demokratin efter valet 2014.”

  1. […] som skrivit: Johan Westerholm, Markus Mattila, Ola Möller, Helle […]


Kommentera

