Aktiv sjöfartspolitik sökes!

Sitter och funderar över varför det inte finns en sjöfartsminister?

Svensk export står och vilar på att vi har en bra och välutbyggd infrastruktur för både fraktfartyg och och passagerarfärjor. Därför känns det märkligt när en del näringsidkare och lokalbefolkning hävdar att båttrafiken i Göteborgs och Stockholms innerstad är till besvär.

Det första jag tänker på är att om man flyttar till ett hamnområde (samma logik kan appliceras kring flygplatser) så borde man vara väl medveten om att viss trafikbuller och buller från fartygens motorer kan förekomma.

För vissa betyder dessa buller, för mig betyder detta tillväxt och arbetstillfällen.

För vissa betyder dessa buller, för mig betyder detta tillväxt och arbetstillfällen. 

För det andra så fraktas 90% av vår export sjövägen, därför måste det finnas välutbyggda hamnområden även i centrala delar städerna. Det ger liv till stadsbilden.

För det tredje så tjänar Stockholms näringsidkare miljarder varje år på grund av turisterna som kommer från de stora kryssningsfartygen och färjorna från Finland och Baltikum, detta betyder arbetstillfällen och skatteinkomster från konsumtionen.

Vad gäller sjömännens villkor så är det förargligt att svenska redare flaggar ut och istället tar in lågavlönade från Filippinerna eller Västindien när vi idag har en utbredd arbetslöshet bland unga och en stor generationsväxling inom sjöfartsyrken.

Sverige och redarna tjänar på lång sikt att anställa svenska sjömän och att vi i Sverige har väl utbyggd infrastruktur så vi kan ta emot de allra största fraktjättarna och kryssningsjättarna.

Sjöfarten har varit på tok för bortglömd i samhällsdebatten och hoppas att mitt parti tar detta på allvar.

One Comment on “Aktiv sjöfartspolitik sökes!”

  1. Bjorn Alvebrand skriver:

    Uppskattar verkligen att du lägger en del av ditt engagemang på sjöfartsfrågor. Något jag gjort i snart sagt 40 års tid. Ett tag var min förhoppning att som sakkunnig i riksdagen under 70-talet få igång en agenda för aktiv sjöfartspolitik gemensamt med dåvarande sjöfartsverket. Det var rätt tungrott dessvärre. Det finns allmänt ett lågt intresse för sjöfartsfrågor i Sverige vilket förvånar mig – i synnerhet som det du skriver 90% av vår export sker på fartyg. En annan aspekt jag alltid försökt lyfta fram är miljövinsterna som borde kunna öka med en inrikes handelsflotta – naturligtvis med krav på nybyggnation som följer de stipulerade miljökrav som de facto existerar också för sjöfarten.

    Nu är jag gammal och har förvisso ett fortsatt engagemang för sjöfarten men jag uppskattar att den nya generationen – till vilken du själv tillhör – jobbar aktivt politiskt för förändringar inom vårt parti främst. Liksom du har jag alltid förundrats över under alla mina år i sjöfarten att vi aldrig haft en sjöfartsminister. Under 70-talet fanns förutom mig själv endast en enda sjökapten som arbetade aktivt med sjöfartsfrågor inom departementet – detta visar på ett adekvat sätt hur man bemött sjöfartsfrågorna i riksdag och regering.
    Ditt inlägg uppskattar jag verkligen Marcus – fortsätt så och du har mitt 100% lojala stöd.

    MVH//Björn


Kommentera

