Oliver Rosengrens (M) politik är ett hån mot alla som vill ha ett jobb.

Det händer ofta att jag hamnar i diskussioner och rants både på mitt twitter-konto och Facebook-konto. Det är något som händer nästan dagligen. Fast den här dagen tog nog priset då jag efter hade skrivit en tweet om meningen ”det ska löna sig att arbeta” och varför jag är spyfärdig över det fick jag följande svar av den moderata politikern och riksdagskandidaten Oliver Rosengren:

Moderat kränkthet

 

Det är ett antal saker som jag reagerade på när han skrev detta:

  1. Vad betyder vanligt folk? Är vi arbetslösa ovanligt folk?
  2. Är åsikter från en långtidsarbetslös ett hån mot Alliansens politik?
  3. Borde inte han som aspirerar till riksdagen lyssna på argument och berättelser från människor som har råkat ut för den moderata politiken?

Det finns flera frågetecken angående detta men jag blir personligen förbannad över hur Moderata företrädare så här öppet raljerar över arbetslösas situation och kallar det för ”ett hån mot folk som jobbar”. Hade han läst mitt blogginlägg från tidigare idag så hade han förstått att jag inte kritiserar människor som arbetar, min pappa är arbetare och har jobbat och slitit sedan han var i sina äldre tonår. Det är den misslyckade Moderata jobbpolitiken som jag kritiserar.

Hela mitt resonemang bygger på att Moderaternas retorik handlar om att skuldbelägga och att få arbetslösa och sjuka att känna skam och otillräcklighet samtidigt som man politiskt satsar allt sitt politiska krut på att sänka skatter för dem som redan har det bra och samtidigt drar ner på:

  • A-kassan
  • Sjukförsäkringen
  • Vården
  • Missköter rekryteringen till myndigheter (Arbetsförmedlingen)
  • Skolan där resultaten sjunker för varje år.

När allt detta sker så hävdar Oliver Rosengren att jag hånar arbetare. Det är sådant hyckleri. Frågar du en hårt arbetande sjuksköterska idag om vad hon hade valt: Ett femte jobbskatteavdrag eller fler kollegor och bättre arbetsvillkor.

Jag tror till 100% att hon hade valt fler kollegor och bättre arbetsvillkor.

Hade hon valt ett femte jobbskatteavdrag så hade hon istället fått 300 kr mer i månaden, vad som är nackdelen är:

  • Fler neddragningar för att ha råd att finansiera ytterligare skattesänkningar
  • Mer stress på jobbet
  • Den ökade stressen hotar patientsäkerheten
  • Sämre sjukvård
  • Högre avgifter och högkostnadsskydd inom vården

Så min fråga till Oliver Rosengren och resten av det moderata samlingspartiet är:

Vem är det som hånar vem?

 

Kommentera

