Min arbetslöshet, hopplöshet och avsky till uttrycket ”det ska löna sig att arbeta”.

Jag som långtidsarbetslös börjar bli förbannat trött på allt detta snack från Moderaterna om att ”det ska löna sig att arbeta” istället för att gå på bidrag. Det är ett rent människofientligt uttryck. Man döljer sitt förakt för de svaga i samhället genom att linda in sin politik i fin retorik.

Jag har varit arbetssökande i 2 år och jag har personligen fått se det som media rapporterar om när det gäller de externa aktörerna som sysselsätter arbetslösa. De åtgärder som vi långtidsarbetslösa sätts i är inget annat än meningslösa ”vuxendagis” där man i princip gör allt annat förutom att söka jobb.

Det kan handla om att vi vissa dagar ser på film, andra dagar så visar det sig att dagen är inställd pga möten som inte har utannonserats tidigare och andra dagar så får vi låna laptops med uppmaningen ”sök jobb”. För vissa fungerar det, för andra gör det inte. Dessa kompletterande aktörer ger inte det stöd som behövs om man vill att individerna skall komma in på arbetsmarknaden.

Jag kan öppet erkänna att man vissa dagar inte har orken att söka jobb för att man känner sig otillräcklig, värdelös och skamsen. Är detta ett skäl till att moderaterna genom sin retorik försöker misstänkliggöra alla som är arbetslösa och samtidigt hävda att vi har ”valt” vår livssituation.

Att vara arbetslös är ett val man gör enligt statsministern.

Att vara arbetslös är ett val man gör enligt statsministern.

Arbetslöshet är lika lite frivilligt som Fas 3, min människosyn grundar sig i att jag tror att alla ser sig själva behövda: Att alla vill ha ett arbete och känna sig behövd.

Som politiker så ska man ALDRIG bekämpa arbetslösa, likt det Alliansen gör idag:

Man skall bekämpa arbetslösheten, likt det Socialdemokraterna kommer gå till val på!

One Comment on “Min arbetslöshet, hopplöshet och avsky till uttrycket ”det ska löna sig att arbeta”.”

  1. […] Alliansfritt Sverige, Badlands Hyena, Peter Högberg, Martin Moberg, Roger Jönsson, Martin Moberg, Markus Mattila, Ola […]


Kommentera

