Vårdkrisen är enskilda fall enligt MUF:aren Rebaz Sanar (Vice DO MUF Södermanland)

Fredrik Reinfeldt hade sitt sommartal idag och man kan väl inte direkt säga att det var späckat med nyheter. Den enda ”nyheten” är den sämsta dolda överraskningen som alla redan visste om på förhand, nämligen att Moderaterna nu står bakom ett 5:e jobbskatteavdrag.

Reinfeldt hävdade att en sjuksköterska skulle få 300 kr mer i plånboken varje månad och detta är såklart enbart valfläsk. Men han berättar inte att en riksdagsledamot som tjänar nästan 60.000 får 5001 kr mer i månaden tackvare jobbskatteavdraget.

Såklart så hamnade alla MUF:are i mitt flöde i en kollektiv orgasm av floskler och tungotal.

Hamnade senare i en diskussion på min Facebook om förslaget och jag sågade jobbskatteavdraget vid fotknölarna och tog samtidigt upp vårdkrisen.

Skärmklipp1

 

Någon som var snabb att svara var MUF Södermanlands Vice Ordförande Rebaz Sanar där han bl.a anklagade mig för att ljuga när jag hävdade att Sveriges kommuner och landsting råder av personalbrist och att detta kan drabba patientsäkerheten. Jag radade upp exempel på där det råder vårdkris som i Halland, Stockholm, Akademiska i Uppsala samt länkade till artikel där hundratals offentlig anställda protesterar mot nedskärningarna i vården.

Sedan hävdar Rebaz att alla dessa händelser enbart är enskilda händelser och inte bör tas på allvar:

lol2 lol3 Skärmklipp

 

Jag blir verkligen arg och förbannad när jag läser sådant här, att han vägrar acceptera den verklighet som många av Sveriges undersköterskor och sjuksköterskor upplever:

  • Sämre anställningar
  • Stor arbetsbelastning
  • Knappt tid för lunchraster
  • Mindre tid med patienterna

Jobbskatteavdraget kostar i sin helhet 16 miljarder och jag känner att dessa pengar istället borde gå till fler anställda inom vården, fler med heltidsanställning och bostadsbyggande.

Dessutom med facit i hand så ser vi att tidigare jobbskatteavdrag inte har minskat arbetslösheten, den har snarare ökat och kommer troligvis att fortsätta öka om inte det görs ordentliga reformer för att hejda arbetslösheten.

Moderaterna har kört fast och nästa år är det val och då är det Socialdemokraterna som ser till att vinna valet så att vi äntligen får ett parti som på allvar tänker på löntagarnas bästa.

 

One Comment on “Vårdkrisen är enskilda fall enligt MUF:aren Rebaz Sanar (Vice DO MUF Södermanland)”

  1. […] som skrivit: Helena Ericson, Markus Mattila, Johan Westerholm, Martin Moberg, Peter Högberg, Alliansfritt Sverige, Ann-Sofie […]


Kommentera

