Maktlösheten och passiviteten som uppstår vid långtidsarbetslöshet – Mina personliga erfarenheter

beautiful-red-rose

Långtidsarbetslöshet kan vara destruktivt för många, det kan leda folk till kriminalitet, alkoholmissbruk och narkotikamissbruk. Även om jag inte har råkat ut för detta så känns det jobbigt att vakna på morgnarna med insikten att man är arbetslös i ytterligare en dag.

Jag har varit arbetssökande sedan 2011 och har bara haft enstaka jobb emellan, det är tär på en psykiskt men man fortsätter kämpa även om man ibland känner att man bara vill ge upp. Arbetsförmedlingen är heller ingen hjälp, det enda som AF gör är att skicka mig och andra till arbetsmarknadspolitiska åtgärder hos kompletternade aktörer som te.x Word for You, Kunskapskompaniet och Communicare, alla dessa har följt en och samma mall:

Tillhandahålla en laptop till arbetssökande med uppmaningen: Sök jobb.

Sedan sitter man där i 3-4 timmar sedan får man gå hem. Detta är alltså något jag skulle kunna göra hemma fast bra mycket mer effektivt. Nu kommer en del liberaler att spotta ur sig att: ”meh du kan inte lita på att AF kan hjälpa dig!!” eller ”jobb får man fixa själv”.

Sant, men jag tenderar att lita på att myndigheter ska sköta sitt arbete, te.x att AF ska kunna bidra med hjälp så att arbetslösa kan komma i arbete, praktik eller utbildning.

Nu kanske folk tycker att jag är naiv som tycker att myndigheter borde göra sitt jobb, men jag är övertygad om att en så bespottad myndighet som arbetsförmedlingen kan sköta sitt myndighetsuppdrag. Däremot så riktar jag skarp kritik mot de kompletterande aktörerna som rent krasst agerar som vuxendagis, som förvaring under dagarna så att tiden går fortare.

Sverige förtjänar en mer aktiv arbetsmarknadspolitik än så. 

One Comment on “Maktlösheten och passiviteten som uppstår vid långtidsarbetslöshet – Mina personliga erfarenheter”

  1. Andreas Landén skriver:

    Känner igen det där sen 90-talet, Hamnade också på meningslösa kurser som liknade dem du beskriver. För oss började de med att skälla ut oss för att vi var lataoch att vi skulle passa oss eftersom det skulle bli en borgerlig regering 1998. Men så blev det ju inte….den gången.


Kommentera

