Politikfakta smutskastar mig och är fega nog att inte kunna bemöta mig.

Att inte vara eftertänksam när man skriver saker på sociala medier – det är något som händer alla. Det är något som händer Lars Beckman och Katarina Brännström för jämnan.

Då är det intressant att Politikfakta är så fega så att dem väljer att blocka mig så att jag inte kan försvara mig i deras konstanta attacker mot mig och några av mina snedsteg på sociala medier.

Här är bilden som det handlar om:

1004624_473614586063615_675924539_n

 

Vad saken handlar om är en gång då jag var ganska irriterad över bemötandet jag fick av en bussförare. Detta har sedan lett till olika attacker på mig som person och som offentlig person. Detta handlar inte om att jag attackerade hela bussförarkåren, en överväldigande majoritet av alla bussförare jag mött har varit exemplariska i sitt bemötande.

Bussförare förtjänar verkligen bra villkor och löner vilket många av er läsare har sett under busstrejken. Att den berörda förare inte var på världens bästa humör berorde på att han kanske inte hade fått tillräckligt med vila.

Att jag har sagt olämpliga saker på sociala medier det har jag gjort och det är inget som jag är stolt över. Men att en sida som försöker få folk att tro att det är en opartisk sida sprider sådana saker utan att jag kan bemöta det är beklämande och ett hot mot demokratin.

Det politikfakta gör är att ägna sig åt falsk marknadsföring då politikfakta ägs och drivs av moderaten Olah Milton Örtengren och sidans enda syfte är att smutskasta oppositionen. Nu kommer folk dra paralleller med Alliansfritt men skillnaden där är att AF är öppna med vilka som skriver och att det meste dem skriver är av satirisk innebörd.

Ingen är perfekt, och har aldrig påstått att jag själv är det.

Tack för mig.

One Comment on “Politikfakta smutskastar mig och är fega nog att inte kunna bemöta mig.”

  1. Fredrik Nyberg skriver:

    Tyvärr ställer dagens teknik allt större krav på kritiskt tänkande då hela tiden nya ”oberoende” och alternativa nyhetskällor poppar upp. I stort sett vem som helst kan skapa en nyhetssajt som ser seriös ut, och som kan påstå precis vad som helst. Det innebär att falska nyheter, konspirationsteorier o.s.v. frodas som aldrig förr och delas åt höger och vänster av upprörda människor som inte bryr sig om, eller klarar av att bedöma äktheten i det de delar.

    Jag börjar mer och mer känna att ett allt viktigare uppdrag för skolan är att lära ut kritiskt tänkande. Att värdera information, fundera vem som ligger bakom en sida, finns den här nyheten också någon annanstans, hur rimligt är detta o.s.v? politikfakta har jag inte lyckats se överhuvudtaget vem eller vilka som ligger bakom, eller vad de har för drivkrafter eller mål med sin existens. Det är i sig en sak som gör att jag tar det som skrivs med en nypa salt, oavsett om det sen kanske är sant eller osant det som skrivs, eller hur det är vinklat.

    Jag läser med ett öppet sinne och har inget emot att läsa kontroversiella texter om jag tycker det är av intresse för att förstå dem, men jag läser också kritiskt och värderar informationen efter var den finns. Jag misslyckas säkert ibland med min faktagranskning, och gör säkert misstag i sociala medier jag också. Men att hänga ut någon och blockera för att förhindra bemötande är fegt oavsett vem som gör det.


Kommentera

