Mitt liv som Socialdemokrat, och långtidsarbetslös.

Mycket har man fått höra i sitt liv, men idag i en debatt med den moderata kommunpolitikern Andreas Melin så raljerade han över att jag inte vet hur det är att vara socialt utsatt. På samma gång så hävdar han att jag är lat av mig. Jag kan direkt säga att han tydligen inte känner mig så jag ska ger er en liten bakgrund:

Jag har varit långtidsarbetslös sedan 2011, har till och från levt på försörjningsstöd och aktivitetsersättning från Försäkringskassan. Jag har flyttats från den ena arbetsmarknadspolitiska åtgärden till den andra, jag har sett ungdomar i min ålder som har sett alldelles förtvivlade ut och uppgivna över det faktum att de har hamnat i en negativ spiral och att det enda arbetsförmedlingen gör är att sätta arbetssökande i passiva åtgärder. Mer som en förvaring än regelrätt hjälp så att man kommer ut på arbetsmarknaden.

Jag har dessutom inte fullständiga gymnasiebetyg, jag har alltså ett samlat betygsdokument och det är något jag ska ändra på med start i Mars då jag eventuellt blir antagen till komvux.

Andreas Melin (M) raljerar om mitt liv trots att han inte har en aning om min bakgrund.

Andreas Melin (M) raljerar om mitt liv trots att han inte har en aning om min bakgrund.

Andreas Melin raljerar mer.

Andreas Melin (M) raljerar ännu mer.

Det roligaste med hela diskussionen var hans lösning att man ska starta företag. Jag kan säga direkt att alla är inte kapabla till eller intresserad av att starta företag. Många vill bara ha ett vanligt jobb men sjysst lön, bra villkor och A-kassa så man kan känna sig trygg. Men Andreas visar på ett tydligt förakt mot ”vanliga arbetare”.

Jag har även rest runt och sett de fattigaste delarna av Mocambiques huvudstad Maputo, där fick jag upp ögonen för hur bra vi har det i Sverige och varför vi ska värna det och utveckla vårt gemensamma välfärdssamhälle. För hade det inte varit för Socialdemokraternas genomförande av alla sociala reformer och ekonomiska skyddsnät så hade vi troligtvis inte blivit ett av de rikaste länderna i västvärlden.

Detta fick mig att gå med i SSU, med visionen att INGEN i Sverige skall behöva uppleva absolut fattigdom igen.

Jag undrar om Moderaterna i Lerum verkligen anser att han är en bra företrädare för sitt parti med sitt sätt att nyttja både härskartekniker och personangrepp i allvarliga debatter.

Dem behöver verkligen ta sig en funderare.

Lästips:

  • Tobias Schelin (S) om att Centern gör unga maktlösa

 

3 kommentarer on “Mitt liv som Socialdemokrat, och långtidsarbetslös.”

  1. Stefan skriver:

    Det blir ju väldigt felvinklat av att inte visa vad ”Arvid” skriver, och han Andreas verkar ha en poäng… Det är inte svårt att skaffa ett jobb via privata kontakter och egna försök. De kompisar jag har hjälpt skaffa jobb har alla fått jobb. Det handlar om inställning, och en vanlig föreställning sossar har är att man ska bli serverad saker.

    Jag vet hur svårt och omotiverad man kan vara av att vara arbetslös, men du är själv din egna fiende. Ryck upp dig, och gör ett försök! Jag lovar dig att det finns någon som vill anställa dig 🙂

    (Mycket alliansen gör är fel, och mycket sossarna gör är fel. Ingen politik är perfekt, och det absolut enklaste sättet att lyckas är att göra något åt saken själv).

    Fan, jag tror att om du spenderar 1000:- på en annons i en tidning, där du skriver lite om vad du är bra på, så kommer någon att anställa dig!

    Jag hejar iaf på dig Markus, jag tror att du kommer att få ett jobb om du fortsätter surfa runt på Facebook!

  2. […] Markus Mattila lägger ut citat från en förtroendevald politiker är i allra högsta grad en fråga om allmänintresset. […]

  3. Marcus skriver:

    @Stefan,

    tack för din mansplaining. Du glömmer dock bort att en del oss varken har ”kontakter”, eller en tusenlapp att avvara på tidningsannonsering.

    @Markus,
    hoppas du kommer in på Komvux.


Kommentera

