Arbetslösa får inte jobba ideellt – Riskerar förlora ersättning.

Nu är jag riktigt förbannad, jag kokar inombords. Jag är arbetssökande och har varit aktiv ideellt i olika organisationer/politiska organisationer för inte bli ”förslöad”. Dessutom ger ideella organisationer och politiska partier goda referenser och kontaktnät.

Därför blir jag så förbannad när jag läser följande på SR.se:

På Kupan i Fjugesta samlas det många arbetssökande vid kaffebordet under en vecka. Det är en viktig mötesplats för att få träffa folk, men man får alltså inte hjälpa till några timmar och sortera kläder eller stå i kassan, för då dras det pengar från a-kassan. Tråkigt, tycker Berit Ydreborg.

– De som går långvarigt utan arbete och sitter hemma och grunnar, de mår inte bra. De mår sämre än om de fick komma ut ibland och göra någon liten nytta och umgås med andra människor, menar Berit Ydreborg på Kupan.

A-kassorna jobbar efter regler som politikerna har fattat beslut om, och det ges inte mycket utrymme till att göra annat än att söka jobb när man har ersättning. Det berättar Katarina Mattsson, som är försäkringschef för a-kassornas samorganisation.

– I arbetslöshetsförsäkringens mening spelar det ingen roll om arbetet är avlönat eller inte, utan det är själva det att du inte står till arbetsmarknadens förfogande hela tiden som är avgörande, förklarar Katarina Mattsson.

 

I klartext så betyder detta att ersättningen sänks om man håller på med ideellt arbete, vilket jag tycker är helt absurdt. Att jobba ideellt är ett bevis på att man är engagerad i något och att man inte bara sitter hemma och rullar tummarna. Det visar på att man har en social kompetens och att man fungerar bra med andra människor.

Då kommer frågan, gäller detta även vi som är aktiva i politiska ungdomsförbund och partier? Är mitt engagemang i SSU och (S) grund nog för F-kassan att ta bort min ersättning?

Det intressanta i detta är att Arbetsförmedlingen/F-kassan går efter riktlinjer som regeringen har satt upp. 

Lästips:

Kommentera

