Jag tror på politikens roll i samhället, (S)-politik gör skillnad.

Socialdemokratin står för en stark välfärd. Det gör inte Reinfeldt.

En gång Socialdemokrat, alltid Socialdemokrat.

Jag är stolt över att vara en del av det parti som under ett århundrade har byggt upp detta land från att ha varit ett U-land till att bli ett av världens tryggaste länder. Jag är stolt över alla dem trygghetsreformer som (S) har drivit fram genom åren:

  • Allmän Rösträtt
  • 4 Veckors semester
  • Allmän Tjänstepension
  • 8 timmars arbetsdag
  • Fri sjukvård
  • Stark fackföreningsrörelse
  • Införandet av A-kassan

Detta är några reformer som vi i Sverige ska vara stolta över och som vi ska värna om. Därför får jag en dålig eftersmak i munnen när jag hör Reinfeldt säga att han värnar om den svenska modellen och den svenska välfärden. När hans parti under hela 1900-talet har motstridit sig alla sociala och demokratiska reformer.

Jag tillskillnad från Alliansen tror på politikens betydelse och jag tror på demokratins möjlighet att förändra saker i samhället. Att enbart stå och tro på marknadskrafterna är oerhört naivt att tro enligt mig. Det är genom fackföreningar, studiecirklar, repskapsmöten och möten med människor som vi tillsammans kan skapa förändrigar i samhället.

För att citera Olof Palme:

Politik är att vilja.

 

 

 

 

Kommentera

