Behöver (S) debattera mer ideologiskt?

Nuvarande ledningen bör ta lärdom av Juholts ideologiska glöd.

Något som jag saknar i den socialdemokratiska debatten är bristen på ideologi. Den aspekten tänkte Juholt mycket på under sin tid som partiledare och det avspeglades i hans debatter 0ch partiledartal. En partiledare med sådan ideologisk övertygelse är något som saknas hos Löfven även om han i övrigt är en bra partiledare.  Nu ifrågasätter jag inte Stefan Löfven som ledare, tvärtom han har en dokumenterat bra förmåga att komma fram till välavvägda beslut och det är ingen tvekan om att han är Socialdemokrat, men han saknar lite grann den ideologiska glöden som jag tror skulle kunna avväpna regeringen ganska så effektivt.

Regeringen har svårt att kunna bemöta en strikt ideologisk debatt eftersom dem vet så väl att väljarna inte vill ha borgerlig politik och då måste dem linda in sin borgerliga politik i ett antal ord och fraser som ofta associeras med socialdemokratin. Bemöter man en moderat med detta så får man oftast inga svar och får som svar att (S) är ett bidragsparti. Same old story som alltid alltså.

Skulle (S) börja debattera mer ideologiskt mot alliansföreträdare samtidigt som vi behåller den mer pragmatiska linjen som Löfven representerar så tror jag att (S) kommer ha riktigt goda chanser att ta hem valet 2014.

På tal om något helt annat så ser jag på TV4.se att Novus har gjort en mätning som visar att väljarna vill ha socialdemokratisk politik, (S) får högst stöd  i frågor som: sjukvård, skola, jobben och äldreomsorgen.

(S) har ett stort stöd för sin politik.

Detta styrker min tes att (S) har ett oerhört stort stöd ute i stugorna men att det är partiets uppgift att nå ut till dessa väljare.

Lästips:

One Comment on “Behöver (S) debattera mer ideologiskt?”

  1. Bjorn Alvebrand skriver:

    Bra där Markus.

    Jag håller verkligen med dig – med Håkan återkom det jag saknat under alla mina år – ja inte alla men allt sedan början på 80 talet då den ideologiska debatten uteblev efter Palme – i någon mån också av Ingvar Carlsson. Det är synd och liksom du tror jag att vi skulle lätt avväpna hela den borgerliga trumpetarmaskinen och dess benägenhet att stjäla Socialdemokratisk argumentation – det om något visar vad svenska folket vill ha – man vinner inga val i vårt land med en typisk borgerlig retorik i debatterna. Löfvén är bra – han tycks vara iskallt inväntande och jag beundrade hans sätt att agera under tiden då han var ordförande i Metall men jag saknar den glöd som Håkan hade eller har för han är ju fortfarande aktiv.

    Björn


Kommentera

