McD höjer priserna igen efter momssänkningen.

Sänkningen av krogmomsen blev inte som moderaterna hade hoppats på. Eller?

Det kom inte som någon förvåning när jag läste att både McDonald’s och Burger King har höjt priserna på sina standardmenyer efter momssänkningen i Januari. Så här skriver Expressen:

”Från årsskiftet halverade regeringen restaurangmomsen. Tanken var att maten skulle bli billigare och företagen skulle anställa fler.
Snabbmats­kedjorna var inte sena att haka på. I stora kampanjer skröt de om hur de sänkte priset som en följd av momssänkningen.
”Sänkt moms. Bättre pris!”, stod det på reklamaffischerna från McDonald’s.
De lovade att sänka priset på alla sina populäraste produkter. Men glädjen för gästerna varade inte länge.
Expressen har undersökt priserna på McDonald’s, Burger King och Max.
McDonald’s har nu höjt priserna – trots att momsen fort­farande är lika låg. I sin reklam skröt de om att en Big Mac & Co kostade fem kronor mindre efter momssänkningen, 55 kronor i stället för 60.
När Expressen träffar Emma Johansson, 19, från Täby på McDonald’s på Vasagatan i Stockholm har hon precis beställt in en Big Mac & Co – för 58 kronor.”

Sänkningen av krogmomsen är ett ineffektivt branschstöd som kostade 5,4 miljarder och istället för att ge ett branschstöd till en enskild bransch så hade pengarna kunnat satsats på bättre skola och studentbostäder istället.

Lästips:

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s