Affärsplan, ordet på allas läppar.

Affärsplan för Sverige, genialiskt PR-knep.

Tänk att ett ord kan överskugga ett helt politiskt budskap. Det fick vi bevittna i morse då Socialdemokraterna lanserade begreppet ”Affärsplan” för sin samlade politik för sysselsättning. Kommentarerna på Twitter skenade iväg, den ena var mer bananas än den andra. Här kommer ett axplock av dessa:

Samt den märkligaste av dem alla:

Folk verkar ha missat hela själva innehållet i detta förslag. Röda Berget gjorde en bra sammanfattning så här kommer den:

  1. Höj Sveriges kompetens till världsledande nivå
    Vi ska höja Sveriges globala konkurenskraft genom att satsa på utbildning
  2. Skapa jobb i växande och kunskapsintensiva företag
    En näringspolitik som pekar framåt genom strategiska investeringar i infrastruktur och satsningar på företagsnära forskning
  3. Stäng rekryteringsgapet på arbetsmarknaden
    Utbildning istället för FAS 3 och lönesänkningar
  4. Sätt innovation i centrum
    Kunskap och forskning ska landa i nya produkter som ger arbete och tillväxt
  5. Inse att allas framgång är Sveriges framgång
    Alla människor behövs. En god generell välfärd är en förutsättning för arbete och tillväxt.

Alltså än väl genomtänkt plan på hur vi Socialdemokrater skall göra svenska företag mer konkurrenskraftiga och samtidigt bibehålla en högkvalitativ välfärd och omställningsförsäkringar.

Lästips:

Annonser

3 kommentarer on “Affärsplan, ordet på allas läppar.”

  1. […] som skrivit: Roger Jönsson, Johan Westerholm, Peter Högberg, Peter Johansson, Martin Moberg, Markus Mattila, Ulf Bjereld, Olas tankar, Thomas Böhlmark, Sjätte mannen, Emma Tjarnback, Shadé Jalali Dela […]

  2. Peter Strobl skriver:

    Så kan man naturligtvis resonera, men frågan kvarstår….varför väljer partistyrelsen att använda sig av uttrycket affärsplan. Vad var tanken? Sedan behöver man inte vara borgerlig för att tycka att om man bör använda rätt uttryck och framförallt förstå innebörden av det. Det blir ett löjets skimmer när man signalerar affärsplan och inte förstår vad de facto detta är.
    Så vad är detta då som har så bra innehåll? En innehållsdeklaration, en pamflett, vad? Eller som du antyder en väl genomtänkt plan. En plan brukar innhålla HUR man går tillväga, var är den?
    Man ska och bör kritisera när något är dåligt. Alla vi som tillhör socialdemokratin och som även verkar inom näringslivet skakade på huvudet igår. Sanningen är att kommunikationsavdelingen på Sveavägen 68 trodde de visste vad en affärsplan är. Det låter ju hippt om inte annat. Faktum är att ingen någonsin har gjort en affärsplan och då blir det så här.
    Att kommunicera ut budskap är ingen lek, det är blodigt allvar. Att försöka rädd sig själv genom att säga, men titta på innhållet hade fungerat om det fanns ett innehåll bortom ord. Att det fanns verktyg. Som brukligt är när det gäller en affärsplan. Men nu är det ingen affärsplan utan en plan….så då spelar det ingen roll….eller?

    • markusmattila skriver:

      Jag tror retoriken i sig bottnar i att man vill attrahera medelklassväljarna och entreprenörerna. Jag tror inte att detta uttalande är riktade till oss redan frälsta så att säga.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s