Svenska A-kassan är en av dem sämsta i Europa, arb-marknadsministern är nöjd.

Den svenska A-kassan tillhör dem sämsta bland OECD-länderna.

A-kassan är en av mina hjärtefrågor, för mig är det självklart att man ska känna ekonomisk trygghet när man står mellan två arbeten. Tyvärr så delar inte arbetsmarknadsministern Hillevi Engström (M) min åsikt och säger i ett inslag i TV4 Nyheterna att hon inte är oroad över det faktum att den svenska A-kassan har rasat från att ha varit en av Europas bästa till att nu hamna i bottenskiktet.

Detta är naturligtvis skandal.

Det hon också säger i intervjun är att Sverige inte ska konkurrera med att ha högst ersättningar utan att dem ska vara på ”rimliga” nivåer. Vad rimliga nivåer enligt henne är kan man bara spekulera i, men i det framtida Sverige som jag vill vara med och bygga så skall man inte kastas ut i fattigdom när man står mellan två arbeten.

Så därför hoppas jag att Socialdemokraterna i sin kommande höstbudget kommer med förslag om att öka taket i A-kassan så att många fler inte behöver hamna i fattigdom. 

Läsbara tips:

Kommentera

