Ylva Johansson (S) vill satsa på privata arbetsförmedlingar.

Privatisering är inte lösningen på alla problem.

Detta blir ett kort blogginlägg, men jag vill bara uppmärksamma att Ylva Johansson (S) Arbetsmarknadspolitisk talesperson har gjort ett uttalande där hon vill lägga ett förslag om privata arbetsförmedlingar.

Hon säger så här:

–Jag tycker vi fått en situation där man snarast förmedlar åtgärder. Men uppgiften måste ju vara att se till att folk får jobb, säger Socialdemokraternas välfärdspolitiska talesperson Ylva Johansson och fortsätter:

–Jag tror man måste våga tänka nytt. Målet måste vara att människor kommer ut i riktiga jobb. Man ska inte detaljstyra för mycket hur det ska gå till för olika individer har olika behov.

Jag ställer mig skeptisk till det här förslaget, jag ser hellre att man på riktigt reformerar Arbetsförmedlingen utan att börja privatisera. Finns det en garanti som säger att privata arbetsförmedlingar gör ett bättre jobb än dagens Arbetsförmedling?

Jag är skeptisk.

Lästips:

2 kommentarer on “Ylva Johansson (S) vill satsa på privata arbetsförmedlingar.”

  1. Niclas Evaldsson skriver:

    Privata arbetsförmedlare kan säkert få bättre resultat än arbetsförmedlingen. Fråga är bara hur? Troligtvis genom at riktta sig mot de enkla fallen nära arbetsmarknaden. Kan nog som exempel nog bli en hel del nya privata centralt i storstäder men inga privata i avfolkningsbygderna. Att de statliga arbetsförmedlingen får fortsätta ta hand om de långt från arbetsmarknaden och finnas i områden med hög arbetslöshet.

  2. […] som skrivit: Peter Johansson, Ylva Johansson, Markus Mattila, Peter Johansson, Martin Moberg, Lena Sommestad Dela […]


Kommentera

