Jag tar ställning mot vinstuttag i välfärden!

Jag vill ha förbud mot vinster i välfärden.

Jag har under en tid grubblat och funderat över hur jag står i frågan om vinster i välfärden. Jag har gått från att vara ”Pro-vinstintressen” till ”Anti-vinstintresse”. Jag har tänkt över båda sidornas argument och efter många om och men så har jag kommit till insikt att vinster inte hör hemma i den svenska offentliga verksamheten.

Våra gemensamma skattepengar skall inte finansiera riskkapitalisternas lyxbåtar och lyxiga leverne, samtidigt som kvaliteten i den svenska välfärden sjunker för varje år. Vanliga kommentarer/argument brukar vara: ”Men vadå, gillar du inte företagande?”

Mitt svar är: Jag har ingenting emot företagande och näringslivet, men inte när det gäller våra skattepengar, dem skall gå dit dem är avsedda för, nämligen: Skola, vård och omsorg. Motargumentet till detta blir: ”Vill du begränsa människors valfrihet att välja vårdhem och skola?”.

Mitt svar är: Non-profit organisationer får hemskt gärna starta upp välfärdsverksamhet te.x stiftelser, föreningar, kooperativ men det är av någon anledning inte valfrihet enligt dem som försvarar Carema, Attendo, John Bauer, IT-gymnsiet osv.

Gäller valfriheten att någon ska tjäna pengar på våra skattepengar? 

Så jag hoppas verkligen att resten av mitt parti ser vansinnet i att några få stora aktörer tar ut enorma vinster av kapital som egentligen borde ha gått till välfärden.

Ska vi på allvar bli ett seriöst regeringsalternativ så måste vi skärpa tonen i frågan om vinster i välfärden, enligt 8 av 10 svenskar är emot vinster i välfärden så varför inte dra nytta av detta?

One Comment on “Jag tar ställning mot vinstuttag i välfärden!”


Kommentera

