Röda Berget

Moderaterna har sålt en bit myndighetsutövning till ett privat bolag. Att köra en obesiktad bil är olagligt. Bilbesiktningen var den instans som när det begav sig avgjorde om jag fick köra min bil eller inte.

Som alla bilägare svor jag över bilbesiktningen, men någonstans i bakhuvudet insåg jag att det faktiskt var bra bra för mig som trafikant att inte vilka skrothögar som helst fanns bredvid mig när vi färdades i en hastighet av 30 meter/sekund.

Vissa av mina mer senfärdiga kompisar brukade stånka över svårigheten att få  tider. ”Boka direkt du får kallelsen, din klant” var mitt standardsvar.

Moderaterna ville privatisera bilbesiktningen som allt annat. Problemet var att verkstäderna inte ville besikta bilar och kunderna valde inte de få verkstäder som trots allt försökte. Vad göra? Man säljer till en riskkapitalist baserad på Cypern och låter skattebetalarna stå för finansieringen.

I måndags blev affären mellan staten och Opus Group…

View original post 151 fler ord

Kommentera

