Blev intervjuad i SR P3 Nyheter om Långtidsarbetslöshet.

Arbetsförmedlingen idag.

När jag brukar debattera jobbpolitik med vissa Moderater så får jag ofta höra att jag inte vet hur verkligheten ser ut och att deras såkallade ”Arbetslinje” har varit så himla framgångsrik. Jag har en nyhet till er ”Alliansare” och det är att jag lever i den verkligheten, jag är arbetslös och har sökt jobb efter jobb men har bara fått nej som svar.

Jag ser varje vecka hur Arbetsförmedlingen jobbar och det är väldigt ineffektivt och ibland blir man bemött på ett väldigt otrevligt sätt vilket inte är någon moralhöjare precis.

Idag blev jag uppringd av Sveriges Radio och dem ville ha en intervju med mig om hur det är som ung att vara långtidsarbetslös. Intervjun finner ni här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5156212. Jag berättade om min bakgrund och hur det känns att vara långtidsarbetslös.

Samtidigt så läser jag på SVT.se att 1 av 5 i Fas 3 saknar sysselsättningsplats: http://www.svt.se/nyheter/var-femte-i-fas-3-saknar-sysselsattningsplats och att antalet människor som hamnar i Fas 3 bara har ökat, trots att Regeringen fick ett uppdrag från Riksdagen att lägga ner Fas 3.  Idag är Fas 3 Sveriges största arbetsgivare med 30 875 personer sysselsatta. Detta jämfört med Volvo Personvagnar som har 13 684 anställda.

Detta går att läsa här: http://www.svt.se/nyheter/sverige/fas-3-storre-an-storsta-foretagen

 

Rekommenderad läsning:

 

 

 

 

 

One Comment on “Blev intervjuad i SR P3 Nyheter om Långtidsarbetslöshet.”

  1. […] som skrivit: Alliansfritt Sverige, Peter Andersson, Martin Moberg, Markus Mattila, Martin Moberg, Olas tankar, Markus Mattila, Thomas […]


Kommentera

